Links Sitemap Business Linker Sitemap

JTI continuă extinderea mizând pe un mediu de afaceri stabil

8407 afisari
Cristian Cojanu
În urma unor investiții de peste 100 de milioane de euro, Japan Tobacco International (JTI) are în România una dintre cele mai apreciate unități de producție JTI din întreaga lume, percepută în prezent ca un centru de excelență atât pentru calitatea în execuție, cât și pentru eficiența costurilor. În acest context, compania continuă să se extindă, urmând să își mărească forța de vânzări cu încă 50 de persoane, a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs și Comunicare, JTI Romania și Moldova, în cadrul unui interviu acordat "Business Arena". Subliniind importanța economică a industriei tutunului pentru România, Gilda Lazăr a menționat că principalii trei producători de țigarete din România au contribuit la bugetul general consolidat al statului cu aproximativ 2,75 miliarde de euro în 2011, această sumă reprezentând accize și TVA. Astfel, pentru o dezvoltare normală a afacerilor pe acest segment, reprezentanta JTI a indicat că este nevoie de un mediu de afaceri stabil și predictibil, iar contrabanda ar trebui să scadă în jurul nivelului european de 10% din totalul pitei.
Care este suma totală investită până acum în România? Ce noi investiții se au în vedere în viitorul apropiat?
JTI este una dintre primele companii multinaționale stabilite în România, cu o investiție totală de peste 100 milioane euro și care, în prezent, are circa 1.000 de angajați. Recent, așa cum probabil știți, am finalizat un program de investiții de 25 milioane de euro în capacitățile de producție ale fabricii, investiție care a presupus crearea a peste 125 noi locuri de muncă. În viitorul apropiat avem în vedere ocuparea a peste 50 de poziții noi, de această dată în vânzări. Reușim să facem investiții și să creăm noi locuri de muncă datorită scăderii pieței negre. Această scădere s-a produs ca urmare a unei politici fiscale stabile și a eforturilor concertate ale autorităților de combatere a comerțului ilicit cu țigarete.

La ce nivel estimați pierderile cauzate companiilor de profil de piața neagră a tutunului în acest an? Ce măsuri considerați că sunt necesare pentru reducerea acestor pierderi? 
În luna iulie, potrivit ultimului studiu al companiei de cercetare Novel, s-a înregistrat prima reducere a contrabandei cu țigarete, de la începutul anului, sub pragul psihologic de 13%. Dacă facem o comparație cu ianuarie 2010, când contrabanda se situa la peste 36% din piață, scăderea este remarcabilă. Cu toate acestea, trebuie subliniat că un punct procentual de contrabandă recuperat de piața legală înseamnă un venit de 30 de milioane de euro suplimentar la bugetul de stat. Sperăm ca, pe viitor, comerțul ilicit cu țigarete să continue să scadă până în jurul a 10%, cât reprezintă media europeană.

Pentru ca piața neagră să se înscrie și pe viitor pe un trend descendent, autoritățile trebuie să continue să fie în alertă, mai ales că apar tendințe noi în evoluția pieței negre, cum ar fi, de exemplu, creșterea traficului ilegal pe granița cu Serbia și cu produse provenite din Duty Free.

Industria a înaintat, recent, autorităților de resort o serie de propuneri concrete în vederea reducerii comerțului ilicit cu țigarete și a creșterii veniturilor la bugetul de stat, considerând că este nevoie în continuare de îmbunătățirea cadrului legislativ unitar care să reglementeze mai clar infracțiunile de contrabandă și evaziunea fiscală. În acest sens, aplicarea criteriului cantitativ pentru calificarea infracțiunii de evaziune fiscală/contrabandă atât pe teritoriul vamal național, cât și în punctele de trecere a frontierei ar fi de natură să simplifice procedurile.

Totodată, este necesară clarificarea situației, instituirea unor mecanisme de verificare și calificarea infracțiunilor în punctele de trecere a frontierei cu Ungaria și Bulgaria, unde nu mai există puncte de control vamal.
De asemenea, este importantă atribuirea unor competențe specifice poliției locale și jandarmeriei, pentru sancționarea vânzării produselor de contrabandă în piețe, târguri sau pe stradă.

O altă propunere se referă la confiscarea mijlocului de transport folosit pentru activități ilicite, indife­rent dacă a fost sau nu modificat în acest scop. Legislația ar trebui să prevadă că mijloacele de transport modificate, care au fost confiscate, nu pot fi valorificate, ci distruse, pentru a nu mai fi recumpărate de contrabandiști în cadrul licitațiilor organizate de structurile abilitate. Potrivit reprezentanților Autorității Vamale și ai Poliției de Frontieră din Punctul Vamal Galați-Giurgiulești, o mașină modificată pentru trafic ilegal este mult mai valoroasă pentru infractori decât una nouă.

Industria reiterează și ce­rerea de reluare a scanării tuturor mijloacelor de transport în punctele de trecere a frontierei. Ceea ce deja se întâmplă în unele puncte vamale, ca de exmplu Stamora-Moravița, de pe granița cu Serbia.
În același timp, sumele primite de statul român ca urmare a acordurilor semnate de marii producători de tutun cu Comisia Europeană să fie alocate explicit pentru combaterea traficului ilicit, dotarea cu echipamente speciale, mentenanța echipamentelor existente, precum și instituirea unui fond de premiere pentru cei care s-au remarcat prin rezultate deosebite în domeniu.

Cititi varianta integrala a acestui articol in editia tiparita a revistei Business Arena.

S-ar putea să îți placă:


COMENTARII:
Fii tu primul care comenteaza