Links Sitemap Business Linker Sitemap

Pentru cine este criza o oportunitate?

Citim si întâlnim de multe ori expresia ca perioadele turbulente sau crizele aduc oportunitati, însa în astfel de situatii suntem prea ocupati sa ne vaitam si trecem mai departe gândind ca este doar o lozinca din carti. Parerea mea este ca oportunitati exista si apar tot timpul, însa în situatii de schimbare riscurile sunt mai mari. si, în consecinta, si oportunitatile sunt mai mari, tocmai pentru ca nu oricine e dispus sa-si si asume deciziile de a actiona altfel decât ceilalti.
Citim si întâlnim de multe ori expresia ca perioadele turbulente sau crizele aduc oportunitati, însa în astfel de situatii suntem prea ocupati sa ne vaitam si trecem mai departe gândind ca este doar o lozinca din carti. Parerea mea este ca oportunitati exista si apar tot timpul, însa în situatii de schimbare riscurile sunt mai mari. si, în consecinta, si oportunitatile sunt mai mari, tocmai pentru ca nu oricine e dispus sa-si si asume deciziile de a actiona altfel decât ceilalti.

Consider ca piata imobiliara din România constituie în acest moment o oportunitate si voi aduce câteva argumente în acest sens.
Cea mai mare efervescenta în achizitiile imobiliare a avut loc în 2007-2008. Aceasta nu se numea oportunitate, se numea bula imobiliara, însa putine voci la vremea respectiva au recunoscut si comunicat acest lucru. Piata imobiliara, ca si bursa, se autoalimenteaza pâna la un punct din propria evolutie: cresterea numarului de tranzactii duce la cresterea preturilor, care, la rândul ei, duce la cresterea numarului de tranzactii si asa mai departe. Reciproca este, de asemenea, adevarata, scaderea numarului de tranzactii duce la scaderea preturilor, care, la rândul ei, duce la scaderea numarului de tranzactii.

Si atunci când apar oportunitatile? Toata lumea stie ca e bine sa cumperi când piata e jos si sa vinzi când piata e sus. Dar daca cele multe tranzactii s-au facut în 2007-2008 la maximumul preturilor, este evident ca nu atunci era oportuna decizia de achizitie. Acum, piata este jos, pe unele segmente chiar la jumatate fata de in urma cu trei-patru ani. Oportunitate înseamna sa vinzi când e cerere mare si oferta mica (toata lumea vrea sa cumpere) si sa cumperi când e cerere mica si oferta mare (putini vor sa cumpere).

Urmatoarele scenarii arata convergenta si corelatia  indicatorilor de accesibilitate venit/credit/imobil pentru perioadele la care am facut referire.
Scenariul 1 prezinta ce locuinta poate cumpara acum o familie cu un venit de 660 euro. În 2008, aceeasi familie putea accesa un credit de 52.000 euro care îi permitea sa achizitioneze o garsoniera de 35 mp. În 2011, poate accesa un credit de 54.000 euro prin care îsi poate cumpara o locuinta de doua_ori mai mare în suprafata de 72 mp (2 sau chiar 3 camere).

Cititi varianta integrala a acestui articol in editia tiparita a revistei Business Arena.

S-ar putea să îți placă:


COMENTARII:
Fii tu primul care comenteaza