Cresterea economica nu va rezolva problemele sectorului bugetar
Consiliul Fiscal ar trebui sa aiba si un rol in responsabilizarea Executivului. Banuiesc ca asta nu e o idee care s-a nascut de la sine. Unde se mai aplica? Ideea nu e una noua. Consiliul Fiscal exista de mult in alte state europene, de exemplu in Belgia si Olanda acesta are o reputatie si pozitie foarte bune in mediile de acolo. S-a ajuns la nivelul la care Consiliul Fiscal are proiectii proprii, evaluari de programe politice ale partidelor, astfel incat publicul sa stie cand voteaza care e impactul acelui program asupra bugetului, asupra societatii.Ionut Dumitru este o personalitate a acestor zile, chiar daca unora pare
sa le sune ciudat cuvantul “personalitate”.
Analistul bancar Ionut Dumitru a venit la intalnirea cu cititorii “Business Arena”
din postura de presedinte al Consiliului Fiscal.
sa le sune ciudat cuvantul “personalitate”.
Analistul bancar Ionut Dumitru a venit la intalnirea cu cititorii “Business Arena”
din postura de presedinte al Consiliului Fiscal.
Chiar daca bugetul pe 2011 a fost construit pe nivelul actual al cotei unice de 16%, subiectul reducerii acesteia ramane de actualitate. Care este pozitia Consiliul Fiscal in chestiunea reducerii cotei unice de la 16% la 10%?
Decizia Senatului, desi nu e Camera decizionala, este neconforma cu legile in vigoare pentru ca se incalca Legea responsabilitatii fiscale, care spune ca in momentul in care se decide reducerea unei taxe, trebuie sa fie indeplinite una din doua conditii. Prima varianta este cea in care se obtine acordul guvernului si avizul Consiliul Fiscal cu privire la faptul ca aceasta decizie nu influenteaza tintele bugetare pe termen mediu si lung. Nu s-a facut lucrul acesta! Guvernul a dat aviz negativ, iar Consiliul Fiscal nu a fost nici macar intrebat. in acelasi act normativ se prevede o masura compensatorie, pentru a compensa pierderile de venituri bugetare. Nici asta nu s-a intamplat. Legea a fost incalcata in mod flagrant. Am solicitat Camerei Deputatilor sa ia in considerare acest aspect si sa respecte legea. Nimic mai mult.
As merge mai departe de cadrul legal. Sunt sperante de reducere a cotei unice. Multi cred ca 10% este Cornul abundentei, iar dupa aceea va curge numai lapte si miere. Este fezabil sau nu?
Nu e vorba doar de incalcarea unei legi. Legea, de fapt, te obliga sa respecti o legitate economica, care spune ca in momentul in care reduci o taxa, care evident are impact bugetar substantial, vorbim de pierderi de peste un miliard de euro daca se reduce cota unica, trebuie gasite alte variante de acoperire a acestui deficit.
Se merge pe ideea ca o asemenea masura ar avea ca efect cresterea puterii de cumparare...
in momentul de fata nu ne permitem stimuli fiscali, masuri care sa duca la scaderea veniturilor bugetare sau la cresterea deficitului bugetar, care e foarte mare. Constrangerea vine din resursele financiare si credibilitatea pe care o avem. Romania nu poate finanta acum deficite bugetare mari, pentru ca sunt nesanatoase. Toata lumea vorbeste de restructurare, dar nimeni nu vine sa explice ca aceasta restructurare a cheltuielilor bugetare inseamna reducerea facturii sociale, reduceri de pensii si ajutoare sociale.
Deocamdata suntem in situatia de a avea un deficit bugetar de opt miliarde de euro, care finanteaza cheltuieli curente. A te imprumuta pentru a finanta cheltuieli de azi pe maine nu este o practica sanatoasa. Cei care ne imprumuta se intreaba pentru ce avem nevoie de bani si vad ca noi finantam salarii si pensii. Nu e in regula.
Cat de subtire e gheata asta pe care ne deplasam?
Foarte subtire. Suntem pe un drum gresit. Am pornit pe un drum gresit de cand am crescut salariile si pensiile, in anii premergatori crizei. Acordul cu FMI a venit ca sa corecteze problemele. Sa nu uitam ca venim de la un deficit bugetar care se indrepta spre 10%. S-au facut anumite corectii, dar nu suficient. Salariile si pensiile se platesc din indatorare. Daca mergem in continuare pe acest drum o perioada mai lunga, riscam sa ajungem pe marginea prapastiei si s-ar putea sa cadem in ea. Trebuie sa luam masuri corective in continuare.
Seful FMI, Dominique Strauss Kahn, a nominalizat Romania alaturi de Irlanda drept tari cu risc de a intra in incapacitate de plata. Acum 10 ani, cand se punea aceeasi problema, nu s-a intamplat nimic desi aveam o rezerva valutara cu mult mai mica la datorii comparabile. Cum trebuie citit acest mesaj?
Cred ca acest mesaj a fost interpretat gresit. Seful FMI spus ca tari precum Romania, Irlanda, Grecia etc. au o problema in momentul de fata, iar daca nu fac ajustarile necesare in domeniul bugetului, se indreapta catre incapacitatea de plata. Era un daca acolo. Este exact ce spuneam mai devreme. Ca suntem pe o traiectorie gresita, dar avem sansa sa evitam prapastia. in acest moment, rezerva internationala e suficient de mare, incat statul nu are o problema in a onora datoria externa. Nu mai suntem in situatia din ’99, cand rezerva internationala a BNR era foarte mica. Acum este chiar excesiv de mare din anumite puncte de vedere. Deci nu incape discutie in acest moment sa fim in incapacitate de plata. Cum nu avem o problema de stoc, problema noastra este de fluxuri, acumulam datorii prea repede. Nu corectam dezechilibrele, ne ducem catre dezastru.
Actualul acord expira la sfarsitul primaverii viitoare.
Vom avea nou acord cu FMI?
E inevitabil sa avem un nou acord, pentru ca reformele in Romania nu sunt terminate. Se discuta inca de Legea salariilor si a pensiilor si de multe altele, care nu s-au finalizat. Cel mai probabil vor fi bani de la CE, utilizati pentru finantarea deficitelor. Banii de la FMI se duc la BNR; nu mai avem nevoie acolo de bani. Criza a fost mai puternica decat se anticipa, asa ca acordul a esuat in rolul de a relansa economia.
Daca in 2011 economia va creste, ne putem astepta la atenuarea masurilor de restructurare?
Suntem in situatia in care nu am corectat factura sociala, nu am facut reformele, avem o problema cu pensiile, bugetul e total dezechilibrat. Vorbim de miliarde de euro care trebuie acoperite. Sistemul de asigurari de sanatate are deficite si arierate care se acumuleaza. Sunt zone unde e nevoie de reforme profunde. Cresterea economica nu rezolva problema sistemului de pensii - prea multi pensionari, prea putini contributori. De asemenea, degeaba aloci mai multi bani la sanatate daca sistemul nu este regandit. Va consuma tot ce ii dai si va toca o multime de bani fara nicio justificare. Sunt doar doua exemple.
Este o greseala sa credem ca ajustarile din sectorul bugetar nu ar mai trebui sa fie asa dure daca se reia cresterea economica. Problemele din sectorul bugetar sunt de natura structurala, nu au legatura cu cresterea economica. Aceasta nu rezolva problemele sectorului a.s
COMENTARII:
Fii tu primul care comenteaza