Links Sitemap Business Linker Sitemap

Retailul IT&C asteapta inca un an dificil

3712 afisari
Victoria Donos
Marcat, anul trecut, de insolvente, achizitii si fuziuni, retailul IT&C tinde in 2010 catre o relativa stabilizare, segmentul online asteptand cresteri de 5-15%, potrivit expertilor in domeniu.
Dupa prabusirea vanzarilor, schimbarile de actionariat la eMAG, PCGarage si  MarketOnline sau falimentul Ultra Pro si insolventa Flamingo, jucatorii din aceast segment de piata sunt rezervati, sustinand in unanimitate ca 2010 va fi un an dificil pentru piata de IT&C din România. Marius Ghenea, presedintele FIT Distribution, detinatorul magazinelor online PCFun.ro, ElectroFun.ro si PCGarage.ro, este de parere ca anul acesta nu se vor mai inregistra scaderi foarte mari, iar scenariul negativ ne-ar arata o piata in stagnare. “Insa chiar si daca piata va reveni pe o tendinta de crestere, aceasta nu poate fi mai mare de 5-10% fata de anul trecut, ceea ce inseamna, de fapt, ramanerea la cote de avarie a intregii industrii de profil”, a explicat Ghenea. In aceeasi ordine de idei, Tiberiu Pop, directorul executiv al Corsar Group, companie care administreaza cel.ro, declara ca nu se asteapta la schimbari prea mari, “lumea adaptandu-se deja noilor conditii economice”.

Previziunile din zona retailului traditional raman rezervate dupa cum afirma Cristian Moanta, director marketing si procurement, Altex , care considera “ca anul 2010 nu va fi prea diferit de 2009 in ceea ce priveste piata de IT&C din România”. Pe langa acestea, Cristian Moanta este de parere ca “potentialul va ramane scazut, determinat de situatia economica dificila care va persista, dar piata va fi caracterizata de o relativa stabilitate si, mai important, de mult mai multa previzibilate. Insa, in comparatie cu alte categorii, IT-ul va inregistra o dinamica mai buna si un reviriment al cererii”, a precizat Moanta.

Mai asistam sau nu la falimente?

Parerile sunt impartite. Daca Tiberiu Pop spune ca, in conditiile date, cei care puteau falimenta au facut-o deja in 2009 si considera ca nu vor mai fi schimbari majore pe piata, nici la nivelul jucatorilor si nici in comportamentul clientilor, Marius Ghenea sustine ca “in 2010, numarul acestor situatii va creste semnificativ fata de 2009, dar nu avem o estimare numerica”.

Vor rezista cei care si-au calibrat cheltuielile

Primul an de criza a afectat actorii pe harta retailului IT&C, supravietuitorii fiind in situatia de a-si adapta modelul de afaceri la conditiile economice dificile, iar acest lucru trebuia facut inca de la inceputul crizei, sustin specialistii chestionati.

Potrivit lui Ghenea, companiile care vor rezista in 2010 “sunt cele care au reusit sa se echilibreze din punct de vedere operational in cursul anului 2009 (respectiv sa ajunga la un buget egal cu cel al cheltuielilor operationale) fie prin restructurari interne, fie prin consolidari (fuziuni si achizitii). Vor avea insa o mare problema sa reziste companiile care n-au reusit sa ajunga la acest echilibru in 2009, deoarece s-au acumulat deja o serie de dezechilibre interne care nu vor mai putea fi rezolvate”.

Directorul de marketing si achizitii de la Altex recomanda companiilor care activeaza in retailul IT&C sa-si calibreze cat mai bine cheltuielile si investitiile, ceea ce ar presupune implicit restructurarea, dar intr-o abordare pozitiva si fezabila. “Restructurarea sortimentului de produse oferite este tot o necesitate, dar limitarea acestuia ar fi o mare greseala, luand in considerare ca numarul clientilor potentiali va fi limitat de situatia economica”, a spus Cristian Moanta. “In aceste circumstante, succesul va fi asigurat de tintirea cu precizie a clientilor, un lucru deloc simplu, ceea ce ar inseamna, intr-o formulare mai simpla, administrarea unei game variate de produse, la preturi atractive si sn cantitati care se suprapun strict cererii”, a explicat reprezentantul Altex.

Sfârsitul anului a adus cele mai mari vânzari

Vanzarile din trimestrul patru 2009 au fost sub asteptarile jucatorilor chestionati, totusi acestia sustin, in unanimitate, ca in perioada mentionata s-au inregistrat cele mai mari vanzari din 2009. Tiberiu Pop, reprezentantul Corsar Group, a precizat ca trimestrul patru al anului 2009 a fost mai bun decat perioada similara din 2008, numarul comenzilor crescand cu 30%. in cazul Altex s-a inregistrat o crestere a vanzarilor pe tot parcursul trimestrului patru, “iar sfarsitul de an a reprezentat varful vanzarilor din anul 2009, in saptamana premergatoare sarbatorilor de Craciun inregistrandu-se o crestere foarte accentuata”, a precizat Cristian Moanta. Chiar daca vanzarile Fit Distribution s-au situat sub asteptari, evolutia in retailul online a fost pozitiva in ultimul trimestru al lui 2009, a conchis la randul sau Marius Ghenea.

 

 

 

 
Citeşte mai multe despre: falimente in retail 2010

S-ar putea să îți placă:


COMENTARII:
Fii tu primul care comenteaza