Links Sitemap Business Linker Sitemap

Raiffeisen Bank a încheiat anul 2020 cu o performanță financiară bună, obțînând un profit net de 644 milioane de lei

123 afisari
"Suntem mulțumiți de realizările noastre din 2020, un an care ne-a testat tuturor rezistență și ne-a adus provocări cu care nu ne-am mai confruntat până acum. Pentru noi prioritatea 0 a fost și continuă să fie siguranță clienților, partenerilor, a angajaților, dar în egală măsură și sprijinirea economiei românești. În aceste circumstanțe, deloc obișnuite, am reușit să creștem portofoliul de credite cu 5%, un raport credite/depozite de 66% și să generăm o rentabilitate a capitalului (RoE) de 14%. Ce știm sigur azi e că vom continuă să finanțăm sustenabil economia românescă pentru că băncile sunt parte din soluție, iar potențial de creștere economică există. Rată creditelor neperformante a evoluat mai bine decât ne așteptăm suntem la 3,8%, un nivel în scădere comparativ cu 2019. Rămâne de văzut cum va evolua calitatea portofoliilor de credite după ce vor expiră moratoriile publice și private. Dacă economia își va reveni în ritmul prognozat de analiști, cred că riscul deteriorării semnificative a portofoliilor de credite va fi mult diminuat", a spus Steven van Groningen, președinte&CEO Raiffeisen Bank.

Raiffeisen Bank – depozitele clienților au crescut cu 21%, iar activele totale cu 20% anul trecut
    •    Depozitele clienților au ajuns la 43,4 miliarde de lei în 2020, o creștere cu 21%, an la an;
    •    Portofoliul de credite nete al băncii a fost de 28,6 miliarde de lei, cu 5% mai mult față de decembrie 2019;
    •    Activele totale ale băncii au crescut la 51,3 miliarde lei, cu 20%, an la an;
    •    Profitul net a scăzut cu 17% în 2020, comparativ cu 2019;

Raiffeisen Bank a încheiat anul 2020 cu o performanță financiară bună, obțînând un profit net de 644 milioane de lei, cu 17% mai mic decât în 2019. Această scădere a fost înregistrată, pe de o parte, din cauza evoluției economiei în an de pandemie, dar și a politicii noastre conservatoare de provizionare a creditelor. În plus, Raiffeisen Bank a valorificat experiență și comportamentul sau responsabil și a venit cu soluții eficiente în această perioada, asumându-și faptul că nu cifrele sunt cele mai importante, atunci când ne confruntăm cu o criză sanitară. Banca a luat măsuri constante și rapide pentru a-și sprijini clienții și partenerii: prin scutirea de comisioane pentru plățile electronice, expedierea cardurilor prin curier, urgentarea plăților pentru furnizori sau digitalizarea rapidă a cât mai multor servicii pentru a limita riscul de contagiune.

Activitatea de creditare a băncii a fluctuat puternic în 2020, de la primele trei luni aflate în linie cu aceeași perioada a anului precedent, la un volum redus în trimestrul al doilea și la volume lunare record în trimestrul al treilea. Pe ansamblu, anul 2020 a marcat o creștere cu 5% a portofoliului de credite nete, comparativ cu finalul lui 2019.

Întotdeauna în perioade de criză oamenii devin mai atenți la cheltuieli și economisesc mai mult, iar Raiffeisen Bank se bucură de încrederea clienților săi, așa încât depozitele au înregistrat o creștere puternică cu 21%, în 2020 comparativ cu 2019.

Profitul net din 2020 a fost în scădere cu 17% față de 2019, pe de o parte pentru că ne-am luat măsuri suplimentare de prevedere pentru posibile deteriorări ale portofoliului de credite, dar și  pentru că ne-am preocupat să susținem clienții în această perioada dificilă prin intermediul moratoriilor publice și private, cu scutiri de taxe pentru plăti electronice etc. Toate acestea au influențat veniturile și profitul băncii, chiar dacă activitatea de creditare a crescut într-un ritm susținut în T3 și T4 2020.

Venitul net din dobânzi a crescut ușor față de anul trecut, pe fondul unor volume mai mari de credite, în timp ce venitul net din comisioane a scăzut, an la an, cu 10%. Această scădere a fost efectul unei activități tranzacționale mai reduse în T2, din timpul stării de urgență, dar și a migrării pe scară largă a clienților spre soluții de plata online, mai ieftine și mai eficiente. Venitul total al băncii a înregistrat o ușoară scădere de 2% în 2020 față de 2019, atingând nivelul de 2,6 miliarde de lei.

Cheltuielile operaționale (de aproximativ 1,4 miliarde de lei) au crescut cu 4% față de anul 2019, mai ales pe cele două componente importante pentru strategia de dezvoltare a băncii, cheltuielile cu personalul și cheltuielile legate de IT.
Creditarea a crescut la Raiffeisen Bank în 2020 pe toate segmentele de clienți
Prin adaptarea continuă a soluțiilor de creditare destinate clienților persoane fizice, banca a reușit să înregistreze o performanță record în a două jumătate a anului 2020, atingând o cota de piață a creditelor de consum de 24%, în august 2020, iar creditele imobiliare au avut o evoluție similară față de 2019, în ciuda impactului COVID-19. De asemenea, Raiffeisen Bank s-a adaptat rapid la modificările legislative aduse de Regulamentul 8 BNR, oferind clienților posibilitatea de a-și refinanța creditele existente pe termene de creditare extinse până la 8 ani. Banca oferă posibilitatea clienților PF să contracteze un credit de nevoi personale 100% online, semnând actele la distanță prin semnătură electronică calificată. În 2020, numărul clienților care au optat pentru Flexicredit 100% online a crescut cu 6% față de 2019, iar volumul creditelor inițiate digital a crescut cu 14%.
Soldul creditelor pentru IMM-uri  a crescut cu 12%
Segmentul IMM-urilor a înregistrat în 2020 o creștere a soldului creditelor de 12%, susținută de programul IMM Invest, prin care peste 2.400 de companii au beneficiat de finanțări, dar și de programele desfășurate cu Fondul European de Investiții (EIF), unde peste1.500 clienți IMM au primit credite. Raiffeisen Bank participa la programul de scontare a adeverintelor APIA, 848 de fermieri asigurându-și în acest fel capitalul de lucru în toamna anului 2020. Prin programul "Factory by Raiffeisen Bank", destinat startup-urilor, 112 antreprenori au primit finanțări pentru dezvoltarea ideilor lor. Inițiativa susține startup-urile românești orientate către inovație, contribuind la dezvoltarea unui ecosistem și sprijinind o creștere economică sustenabilă. Banca oferă de anul trecut opțiunea de plata în rate (3, 6, 9 sau 12 luni) pentru posesorii de card de credit Visa Business. E un produs unic în România, care oferă flexibilitate clienților companii în gestionarea eficientă a cheltuielilor lor.
Raiffeisen Bank a oferit soluții de amânare la plata a ratelor pentru 1.800 clienți IMM, iar pentru 1.600 de firme a acordat granturi prin participarea la implementarea schemei de sprijin financiar din fonduri europene nerambursabile. În aceste condiții, numărul de clienți IMM deserviți de banca a crescut cu 7%, apropiindu-se de cifra de100.000.
Clienții Corporații și-au continuat planurile de investiții finanțate de banca

Principala provocare în prima parte a anului 2020 a fost să asigurăm lichiditate și protecție afacerilor companiilor mari și medii prin implementarea rapidă și eficientă a unor măsuri care au inclus: moratorii, prelungiri de facilități, alternative digitale de colaborare la distanță, consiliere permanentă privind fraudele electronice etc. În partea a două a anului 2020, banca s-a concentrat pe oferirea de alternative de finanțare clienților corporații atât pentru capital de lucru,dar mai ales pentru investiții. Corporațiile beneficiază de avantajele programelor de finanțare derulate de Raiffeisen Bank, cum sunt cele europene, IMM și COSME, cu costuri reduse pentru garanții sau programul EximCovid, unde deja primele finanțări sunt la dispoziția companiilor.

Criză sanitară a accelerat utilizarea plăților digitale
Numărul clienților digitali ai băncii (cei care folosesc aplicațiile de online și mobile banking) a ajuns în 2020 la 870.000. Tranzacțiile efectuate de persoanele fizice cu cardul de debit la POS au crescut cu 22% că număr și cu 20% că valoare în anul trecut. Tranzacțiile cu cardul de debit efectuate online, în comerțul electronic, au înregistrat creșteri și mai spectaculoase, s-au dublat că număr și au crescut cu peste 60% că valoare, față de 2019. În același timp, numărul tranzatiilor de retragere de numerar de la bancomat a scăzut cu aproximativ 9%.
Tranzacțiile efectuate prin aplicațiile de mobile și internet banking au crescut cu 73%, astfel că pe parcursul anului s-au înregistrat aproape 12 milioane de tranzacții. Aplicațiile sunt utilizate tot mai intens, numărul de logari zilnice fiind de la 800.000 până la 1 milion.
Serviciile de internet banking și mobile banking sunt folosite activ de mai mult de 85% dintre clienții persoane juridice ai băncii. În același timp, Raiffeisen Bank a investit în creșterea capabilităților digitale de interacțiune cu companiile, peste 98% dintre tranzacțiile pentru plăti și schimburi valutare efectuându-se pe platforme digitale. De asemenea, banca a implementat semnătură electronică, a optimizat serviciul de transport numerar, a simplificat procesele, iar toate aceste măsuri au contribuit la o experiență mai bună a clienților, generând în același timp efecte de reducere a amprentei de carbon prin consum mai mic de hârtie și combustibil.
Raiffeisen Bank continuă să fie lider pe piața cardurilor de credit din România, cu un portofoliu de peste 540.000 carduri și o cota de piață de peste 18%, în creștere pe parcursul anului 2020. Portofoliul de carduri de credit co-brand cu eMAG a crescut cu 30% în 2020, până la 60.000 carduri. Peste 200.000 clienți Raiffeisen Bank au ales să utilizeze plata cu cardul sau telefonul prin RaiPay, Apple Pay și Garmin Pay. Numărul de carduri de debit active a trecut de 2 milioane.

Investitiile consistente în soluții de automatizate pentru numerar, cu disponibilitate 24/7 și tendința populației de a-și migra plățile curente în mediul digital au permis reducerea treptată, în cursul anului 2020, a numărului unitatilor băncii care derulează operațiuni manuale de procesare numerar, la aproximativ 200 de unități. În consecință, în peste 40% dintre unitățile băncii angajații noștri se pot concentra  pe activități de consiliere și servisare, cu valoare adăugată mai mare pentru clienți.

Inovația și sustenabilitatea sunt prioritățile băncii

Raiffeisen Bank a accelerat în 2020 proiectele de inovație și digitalizare, atât în zona produselor și serviciilor oferite clienților, cât și în ariile de administrare a datelor și automatizări de procese. În T4 o platforma de creditare IMM online end-to-end, realizată împreună cu partenerul Qualitance, a fost testată cu succes cu un număr limitat de clienți și va fi extinsă către întreg portofoliul de companii IMM în 2021. De asemenea, o echipa mixtă, din mai multe țări unde e prezent grupul Raiffeisen Bank Internațional, a realizat și testat o platforma de schimb valutar în timp real, Rflex, lansată de asemenea către un număr restrâns de clienți la începutul anului 2021.

“Oricât de dificilă a fost pentru noi toți pandemia, am încercat să vedem și oportunitățile și să accelerăm adoptarea unor inovații. Nu mă refer doar la tehnologii noi sau produse digitale, dar și la modul cum ne organizăm muncă – mai flexibil, în echipe interdisciplinare, la consultarea și testarea cu clienții a unor noi produse și la multiplicarea parteneriatelor cu alte companii pentru a oferi clienților noștri produse și servicii non-financiare”, a explicat van Groningen.

Sustenabilitatea, impactul de mediu și social al băncii direct din operațiunile proprii, dar și din utilizarea produselor de către clienți, este de asemenea o direcție strategică. “Am urmărit în mod constant, în ultimii ani, pe de o parte să reducem amprenta de carbon rezultată din operațiunile proprii, dar mai ales să sprijinim eforturile clienților noștri în tranziția către o economie verde. În contextul Pactului Verde European și a mecanismelor financiare asociate suntem în măsură să sprijinim clienții atât cu produse de finanțare adecvate, cât și cu know how despre oportunitățile pe care le au în această direcție”, a adăugat van Groningen.

Potrivit datelor preliminare publicate de RBI, circa 26% din portofoliul de credite eligibile pentru obligațiunile verzi al grupului erau, la sfârșitul anului 2020, originate în România. În același timp, circa 47% dintre creditele ipotecare nou acordate în 2020 au fost pentru imobile eficiente energetic (clasa energetică A). Primul produs de investiții care include în decizia investițională și criterii ESG (de mediu, sociale și de guvernanță corporativă) a fost lansat în T1 anul trecut de către Raiffeisen Asset Management și a fost foarte bine primit de clienți.

De altfel grupul RBI tocmai a anunțat că se va orienta exclusiv spre finanțarea energiei regenarabile și că va renunta treptat la finantareae producției de energie pe baza de cărbune. La finalul anului 2020 expunerea grupului pe astfel de afaceri reprezenta 0,65% din portofoliul finanțărilor acordate, iar expunerea Raiffeisen Bank România pe industria cărbunelui era de doar 0,64% din portofoliul de credite corporate.

Raiffeisen Bank România are peste 20 de ani de activitate pe piață bancară din România și peste 2,18 milioane de clienți, persoane fizice și juridice. Banca are peste 4.900 de angajați, 333 de agenții în toată țară, 730 de ATM-uri, 380 de mașini multifuncționale (MFM-uri) și o rețea de peste 23.500 de POS-uri.

Pentru informații suplimentare: comunicare.externă@raiffeisen.ro

S-ar putea să îți placă:


COMENTARII:
Fii tu primul care comenteaza