JTI semnalează modificarea proiectului de lege care transpune Directiva tutunului după ce a fost aprobat de Guvern
JTI Romania a anuntat ca textul proiectului de lege care transpune Directiva tutunului, aprobat în ședința de Guvern din 24 februarie, a fost modificat înainte de a ajunge la Senat, documentul făcut public inițial fiind înlocuit cu un altul. Astfel, compania a precizat că a semnalat acest fapt vineri, 4 martie, Secretariatului General al Guvernului și Senatului.
Potrivit JTI modificarea adusă proiectului transformă Ministerul Sănătății în reglementator unic al pieței țigaretelor și exclude obligativitatea consultării cu alte instituții, care au competențe în ceea ce privește producția, comercializarea, și combaterea comerțului ilegal, făcând inutilă existența Comitetului interministerial pe tutun, stabilit printr-o Hotărâre de Guvern specială. În plus, atât de disputata Lege de transpunere a Directivei va deveni inutilă, Ministerul Sănătății putând-o modifica prin Ordin. Compania consideră că de fapt intenția este ca Ministerul Sănătății să poată introduce prin Ordin de ministru, sustrăgându-se aprobării Parlamentului, pachetele generice, pe modelul Australiei, nu al Uniunii Europene.
Compania a mai indicat că nota de fundamentare a Proiectului aprobat de Guvern era ștampilată și semnată de miniștrii din ministerele avizatoare. Textul republicat pe site-ul Guvernului, datat 26 februarie, în forma trimisă Senatului abia pe 4 martie, are doar ștampila Ministerului Sănătății.
"În cazul în care problema semnalată nu este o simplă eroare materială, ci o modificare intenționată, chestiunea este de natură penală”, se arată în sesizarea trimisă SGG și Biroului Permanent al Senatului.
Articolul 24, alin. 2 din Proiectul aprobat de Executiv în ședința din 24 februarie și publicat pe site-ul Guvernului pe 25 februarie, era formulat astfel: „La inițiativa Ministerului Sănătății, se pot adopta reglementări suplimentare, aplicabile tuturor produselor din tutun sau produselor conexe care se introduc pe piața din România, referitoare la standardizarea ambalajelor produselor din tutun, acolo unde acest lucru se justifică din motive legate de sănătatea publică...”
Textul articolului a fost modificat în documentul datat 26 februarie, care a ajuns și la Senat, cu următoarea formulare: „Ministerul Sănătății poate adopta, prin ordin al ministrului sănătății, publicat în Monitorul Oficial al României, reglementări aplicabile tuturor produselor din tutun sau produselor conexe care se introduc pe piața din România, referitoare la standardizarea ambalajelor produselor din tutun, acolo unde acest lucru se justifică din motive legate de sănătatea publică...”
În textul adoptat de Guvern, aprobarea prin ordin de ministru se referea doar la prevederile alin. (4), "interzicere categorii produse”, nu și la alin. (2) „standardizare”.
JTI susține că Ministerul Sănătății se substituie astfel integral Comitetului interministerial pentru coordonarea politicilor şi acţiunilor aferente produselor din tutun și produselor conexe, constituit prin Hotărârea nr. 776/2015 din 23 septembrie 2015, tocmai datorită complexității domeniului de reglementare (producție și comercializare) și a posibilelor consecințe de ordin economic și bugetar.
Modificarea pune și probleme de tehnică legislativă, în sensul că un Ordin de ministru (care aparține categoriei legislației secundare), nu poate modifica sau aduce adăugiri la o lege.
În același timp, încălcându-se toate principiile transparenței decizionale, nu au fost puse la curent cu modificările nici măcar instituțiile care trebuie să avizeze proiectul de lege. Consiliul Legislativ a emis Avizul nr. 161/26 februarie a.c. pe forma Proiectului de lege trimisă de către Secretariatul General al Guvernului prin adresa nr. 30 / 23 feb. 2016, și nu pe forma modificată a documentului datat 26 februarie, care nu ține cont de sugestiile din Avizul amintit.
Compania a mai indicat că nota de fundamentare a Proiectului aprobat de Guvern era ștampilată și semnată de miniștrii din ministerele avizatoare. Textul republicat pe site-ul Guvernului, datat 26 februarie, în forma trimisă Senatului abia pe 4 martie, are doar ștampila Ministerului Sănătății.
"În cazul în care problema semnalată nu este o simplă eroare materială, ci o modificare intenționată, chestiunea este de natură penală”, se arată în sesizarea trimisă SGG și Biroului Permanent al Senatului.
Articolul 24, alin. 2 din Proiectul aprobat de Executiv în ședința din 24 februarie și publicat pe site-ul Guvernului pe 25 februarie, era formulat astfel: „La inițiativa Ministerului Sănătății, se pot adopta reglementări suplimentare, aplicabile tuturor produselor din tutun sau produselor conexe care se introduc pe piața din România, referitoare la standardizarea ambalajelor produselor din tutun, acolo unde acest lucru se justifică din motive legate de sănătatea publică...”
Textul articolului a fost modificat în documentul datat 26 februarie, care a ajuns și la Senat, cu următoarea formulare: „Ministerul Sănătății poate adopta, prin ordin al ministrului sănătății, publicat în Monitorul Oficial al României, reglementări aplicabile tuturor produselor din tutun sau produselor conexe care se introduc pe piața din România, referitoare la standardizarea ambalajelor produselor din tutun, acolo unde acest lucru se justifică din motive legate de sănătatea publică...”
În textul adoptat de Guvern, aprobarea prin ordin de ministru se referea doar la prevederile alin. (4), "interzicere categorii produse”, nu și la alin. (2) „standardizare”.
JTI susține că Ministerul Sănătății se substituie astfel integral Comitetului interministerial pentru coordonarea politicilor şi acţiunilor aferente produselor din tutun și produselor conexe, constituit prin Hotărârea nr. 776/2015 din 23 septembrie 2015, tocmai datorită complexității domeniului de reglementare (producție și comercializare) și a posibilelor consecințe de ordin economic și bugetar.
Modificarea pune și probleme de tehnică legislativă, în sensul că un Ordin de ministru (care aparține categoriei legislației secundare), nu poate modifica sau aduce adăugiri la o lege.
În același timp, încălcându-se toate principiile transparenței decizionale, nu au fost puse la curent cu modificările nici măcar instituțiile care trebuie să avizeze proiectul de lege. Consiliul Legislativ a emis Avizul nr. 161/26 februarie a.c. pe forma Proiectului de lege trimisă de către Secretariatul General al Guvernului prin adresa nr. 30 / 23 feb. 2016, și nu pe forma modificată a documentului datat 26 februarie, care nu ține cont de sugestiile din Avizul amintit.
Citeşte mai multe despre:
JTI
S-ar putea să îți placă:
COMENTARII:
Fii tu primul care comenteaza