Links Sitemap Business Linker Sitemap

O treime din afacerile românești de familie au realizat succesiunea la a doua generaţie de antreprenori

1706 afisari
Un procent de 29% dintre afacerile românești de familie cu venituri de peste 1 milion de euro au realizat cu succes trecerea la a doua generație de antreprenori, în timp ce 67% dintre acestea continuă să fie conduse de fondatori și se pregătesc pentru succesiune, conform studiului EY Barometrul afacerilor de familie din România-2015. "Barometrul afacerilor de familie din România" este primul studiul EY România dedicat afacerilor locale de familie. 699 oameni de afaceri au răspuns în perioada 17 septembrie-1 octombrie 2015 chestionarului online,
 dintre aceștia 400 de acționari, președinți sau membri ai Consiliului de Administrație, CEO, COO sau CFO într-o afacere de familie.

Dintre cei 400, 90 conduc afaceri de familie cu cifră de afaceri ce depășește 1 milion de euro. Dacă la nivel local, 32% dintre afaceri sunt conduse de lideri din a doua sau a treia generație, la nivel global, 53% dintre afacerile de familie sunt conduse de antreprenori care au preluat business-ul de la generațiile anterioare, conform unui alt studiu EY.

Proprietarii – responsabili pentru succesiunea la următoarea generație de lideri

La nivel global, Consiliul de Administrație este identificat cel mai des ca responsabil pentru realizarea succesiunii (44%), urmat de proprietari și CEO. În România, proprietarii sunt responsabili pentru acest proces în 76% dintre cazuri, urmați de CEO (15%) și Consiliul de Administrație (9%).

Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România: “Succesiunea de la o generație la alta de antreprenori este un aspect critic pentru afacerile de familie. 50% din afacerile de familie reușesc succesiunea la a doua generație și doar 20% realizează cu succes trecerea la a treia generație. Reprezentanții afacerilor de familie cu venituri de peste 1 milion de euro care au răspuns chestionarului nostru au menționat că există o persoana sau mai multe care se ocupă de succesiune, ceea ce demonstrează că afacerile românești înțeleg importanța acestui proces.”

3-5 ani în afara firmei – experiența profesională cerută de fondatori pentru angajarea membrilor familiei

Pentru a se angaja în firmă, este recomandabil ca membrii de familie să câștige experiență profesională în afara companiei. Intervalul optim indicat de 69% dintre afacerile românești de familie cu venituri de peste 1 milion de EUR este de 3-5 ani de muncă în alte companii. La nivel global, afacerile de familie impun în medie trei ani de experiență profesională în afara firmei înainte ca tinerii membri de familie să se alăture afacerii într-o poziție de management.

Mai mulți bărbați în echipa de top management

În 61% dintre cazuri, în echipa de top management lucrează doi membri de familie, bărbații fiind cu 46% mai bine reprezentați decat femeile la nivelul tuturor afacerilor de familie care au răspuns chestionarului. În același timp, sunt mai multe companii în care una sau două femei sunt implicate la nivel de management, dar, de obicei, în firme în care lucrează în top management și doi sau mai mulți bărbați din familie.

Mai puține femei membre de familie angajate în afacere

Situația se păstrează și în privința angajaților membri de familie, dar diferențele se micșorează. Astfel, în afacerile de familie de peste 1 milion de euro lucrează cu 16% mai mulți bărbați față de femei și cu 30% mai mulți în toate afacerile de familie. În majoritatea afacerilor de familie de peste 1 milion de euro lucrează peste doi bărbați membri de familie, dar cel mult o femeie.

Etica în afaceri, mai importantă decât calitățile de leadership

Etica în afaceri este considerată cel mai important aspect în formarea noii generații de antreprenori (61%), urmată de calități de leadership (55%) și antreprenoriat (51%). La nivel global, etica în afaceri a întrunit 59% dintre opțiunile antreprenorilor, urmată de asemenea de leadership (58%) și antreprenoriat (55%). Atât în studiul la nivel local, cât și în cel global, pe locurile 4 și 5 s-au situat strategiile de creștere a afacerii și guvernanța afacerii de familie.

Comunicarea în cadrul afacerii de familie

Dintre afacerile de familie cu venituri de peste 1 milion de euro, 82% organizează întâlniri regulate ale familiei pentru a discuta probleme de business, cele mai multe dintre ele întâlnindu-se în acest scop de trei ori pe an. La nivel global, familiile cu afaceri organizează astfel de întâlniri în proporție de 90%, “Doar 18% dintre familiile cu afaceri de peste 1 milion de euro care au răspuns chestionarului nu se întâlnesc în mod regulat pentru a discuta aspecte de business, majoritatea întâlnindu-se destul de des: 10% dintre ele se întâlnesc zilnic, iar 8% săptămânal. Comunicarea constantă între membrii de familie pe marginea problemelor de business crește gradul de implicare și responsabilizare în jurul afacerii. De asemenea, această comunicare susține performanțele afacerii, crescând viteza de reacție la schimbarile din piață”, spune Alexandru Lupea, Partener și Strategic Growth Markets Leader, EY România.

Structuri de guvernanță familială

Afacerile de familie din România nu au constituit în general structuri de guvernanță familială formale. Doar 3% dintre acestea au adoptat o Constituție a Familiei, față de 13% dintre afacerile de familie la nivel global, iar doar 9% din afacerile de familie de peste 1 milion de euro au adoptat o declarație a misiunii familiei, față de 56% la nivel global. Cu toate acestea, 81% dintre cei care nu au adoptat nicio structură de guvernanță familială nu plănuiesc să creeze nici în viitor o astfel de structură. Cea mai des întâlnită structură de guvernanță familială este hotărârea asociaților în privința transferului acțiunilor (adoptată de 24% dintre afacerile de familie cu venituri de peste 1 milion de EUR), urmată de Codul de conduită (21%).

 

S-ar putea să îți placă:


COMENTARII:
Fii tu primul care comenteaza